Search This Blog

Saturday 29 April 2017

BAHAN-BAHAN YANG BERKAITAN KITAR SEMULA

Apakah bahan-bahan yang berkaitan dengan kitar semula? Mari lihat...

Antara bahan utama berkaitan alam sekitar ialah tong kitar semula.

 Image result for BAHAN-BAHAN YANG BERKAITAN KITAR SEMULA Tong ini berfungsi sebagai pengasingan sampah seperti kertas, kaca, botol, aluminium dan lain-lain. 

Surat khabar, kertas-kertas, dari pejabat, dari pencetak, majalah mahupun risalah adalah merupakan bahan-bahan yang boleh dikitar semula. Ia hendaklah dibuang ke dalam tong sampah berwarna biru yang telah dikhaskan untuk kertas sahaja.

Manakala, plastik juga merupakan item yang boleh dikitar semula. Terlalu banyak jenis plastik yang boleh dikitar semula. Semuanya adalah daripada kategori bekas-bekas minuman, botol-botol sabun, bekas makanan, pembalut makanan, bekas aiskrim, dan banyk lagi item seperti ini noleh dibuang ke dalam tong yang berwarna oren.


Sementara itu, kaca juga termasuk dalam golongan sampah yang boleh dikitar semula. Kesemua jenis barangan yang diperbuat daripada kaca boleh dikitar semula. Bekas-bekas jem dan bekas-bekas makanan sesetengahnya masih dipekkan dalam botol. Ia boleh ditukar semula botol-botol tersebut atapun gunakannya semula untuk menyimpan makanan lain. Botol-botol kaca tersebut amat berbahaya jika dibuang dengan begitu sahaja. Untuk itu, kaca juga merupakan sebahagian kategori sampah yang boleh dikitar semula. Tong yang berwarna coklat adalah dikhaskan untuk diletakkan sampah jenis kaca sahaja.


Image result for BAHAN-BAHAN YANG BERKAITAN KITAR SEMULA Related image
Image result for lorry movig gif
Itu saja, sekian =)

No comments:

Post a Comment